Skärpning Gevalia!

Postad av Ung&Dum Crew > Gülsen : 16 Juni 14:56

Reklamfilmer som sådana är inte riktigt kända för att hålla sig borta från sexistiska övertramp och att med enkla billiga knep spela på stereotyper för att skapa uppmärksamhet. Men nu har Gevalia gått över gränsen!

Gevalia har alltså valt att lansera sina nya kaffenyheter genom att göra en 40 sekunder lång film som målar upp en stereotypisk, sexistisk och rasistisk bild av den svarta mannen. De framställer honom som översexuell, åtråvärd men samtidigt djurisk, farlig och primitiv. Men Gevalia och reklammakarna nöjer sig inte med att endast måla upp en bild av den svarta mannen. Reklamfilmen stereotypiserar även den svarta kulturen och gör den exotisk, ociviliserad och barbarisk, med både rasistiska och sexistiska förtecken.

Varför är det här då så upprörande och hur kan det vara rasistiskt? Jo, det finns nämligen en motsatts till det som visas upp. Den svarta kulturen blir den exotiska kulturen, ordet exotiskt sägs till och med i filmen. Exotiskt är för vissa ett positivt laddat, ord men de tänker inte på att genom att använda ordet exotiskt och lyfta fram egenskaper som exotiska så säger man samtidigt att "Du hör inte hit". I den här filmen har de dessutom gjort det exotiska löjligt, som att vi ska skratta åt det. Tyvärr kan jag inte skratta åt det här.

Vissa skulle nog säga att jag borde slappna av och se humorn i reklamen. Och visst kan man säga att det är humor att spela på den stereotypa bilden av den maskuline svarta mannen, men samtidigt ska man komma ihåg vad dessa stereotyper för med sig. Genom att visa upp den svarta mannen som översexuell och barbarisk så befäster man också den föreställningen. Stereotyper blir ofta sanningar. Sen går skämtet för långt och blir till uppenbara hot mot enskilda personer. Ett exempel på det är att fotbollsupporter börjar dansa apdansen eller kastar banan så fort fotbollspelaren Pascal Simpson har bollen i en fotbollsmatch.

Att det sitter ett gäng inskränkta idioter som gör reklamfilmer och tycker att det är kul att spela på rasistiska föreställningar, gör mig ledsen. Att Gevalia inte fattar utan tillåter dem släppa reklamen, gör mig besviken. Men att ingen reagerar på reklamfilmen, gör mig förbannad. Samtidigt blir jag inte förvånad. Rasism i sig har normaliserats och de som sitter på maktpositioner gynnas av det. Dessutom är det de vita som har tolkningsföreträde och har talutrymme bland annat i media. Det är de vita som bestämmer vad som är ok. DÅ är det självklart att man måste få driva lite med bilden av den svarta mannen.

Men nu får det faktiskt vara nog! Precis som vi inte accepterar sexistiskt reklam, så ska vi inte acceptera rasistisk reklam som Gevalias. Skärpning! Hädanefter när jag får oväntat besök kommer jag definitivt inte bjuda på Gevalia!


Uppdatering måndag 20/6
Eftersom Gevalia har valt att dra tillbaka filmen har vi tagit bort klippet från vår sida.

Kommentarer

Gevalia

Gevalia
17 Juni 14:32

Hej,

Vi beklagar att ni uppfattat vår nya reklamfilm som kränkande. Vi vill så klart alltid beröra och engagera med vår kommunikation. Men vi vill inte på något sätt att det Gevalia, eller vårt företag, kommunicerar väcker anstöt och tas emot på ett negativt sätt. Det stämmer inte alls överens med de värderingar vi vill stå för.

De senaste dagarna har vi tagit emot vissa negativa reaktioner. Eftersom vi lyssnar på vad allmänheten tycker, har vi bestämt oss för att sluta visa den aktuella reklamfilmen. Den kommer successivt att försvinna från de olika TV-kanalerna under de närmaste dagarna, så fort det är tekniskt möjligt.

Med Vänliga Hälsningar

Gevalia

John Collins

John Collins
17 Juni 17:15

Bra skrivet!

Tor Björnsson

Tor Björnsson
23 Juni 21:29

Snarare pinsamt skrivet. Tråkigt att ni stoppar reklamen Gevalia. Man måste inte lyssna på alla idioters åsikt här i världen, finns alltid någon som tar illa upp även när det gäller de mest löjliga småting. Antar att min kommentar inte ens kommer synas eftersom ni vill censurera världen.

Martin Hedlund

Martin Hedlund
24 Juni 16:35

Det här var det absolut löjligaste jag läst! Hade det varit en vit man i klippet hade ingen brytt sig om nåt som ni precis skrivit om. Det är endast för att det är en svart man så tror ni att den är kränkande och rasistisk.
Det är ni som skapar utanförskap i samhället. Genom att skriva sådanhär skit och få gevalia att dra tillbaka sin reklamfilm kommer andra företag som planerar reklamkampanjer tänka "Oj, om vi använder invandrare i våran reklam kommer vi bli kallade rasister. Bäst vi kör på som vanligt". Ni skapar konflikter som inte finns, detta är inte rasism men ni påstår det ändå för att ha något att skriva om.
Om man analyserar allting så kan allting tolkas rasistskt. Bamse skulle kunnas få till en ond kommunistiskdiktaor om man väljer att se serien ur en viss vinkel. Men den är givetvis fel eftersom det inte är så det tänkt att bamse ska vara. Ni ser denna reklamen ur helt fel vinkel. Detta är den pinsammaste bloggen jag någonsin skådat!

Gülsen Uz

Gülsen Uz
27 Juni 18:04

Hej!

Det är jag som är textförfattaren till blogginlägget. Kul att ni är engagerade och kommenterar inlägget!

Först och främst vill jag belysa att vi inte tar bort någon bloggkommentar så länge den inte är kränkande. Eftersom vi i Ung&Dum inte anser att Tors kommentar är det så får den absolut stå kvar.

Jag förstår vad ni, Tor och Martin, menar men jag håller inte med er. Massmedia, som det är fallet reklamfilmer, spelar oftast på majoritetens etniska och sexistiska föreställningar som reducerar och rasifierar ”de andras” handlingar och egenskaper. Reklam, bland flera, formar vanemässigt en underförstådd en gloriferat bild av svenskheten genom att avgränsa, rasifiera och stereotypisera kategorin icke-vit. Dessa är viktiga delar i den mediala andrafieringen och underordningen av ”de andra”.

Oftast brukar grupper i maktposition förneka, förlöjliga, förmildra, osynliggöra eller normalisera rasism. Anklagelser om överkänslighet, offentligt förlöjligande, nedlåtenhet, etniska skämt och andra försök att förödmjuka är vanliga praktiker. Jag anser att det är viktigt att erkänna, lyfta fram och ta hänsyn till de som känner sig kränkt av reklamfilmen. Dessutom behöver rasism inte nödvändigtvis handla om extrema företeelser.

Du måste vara inloggad via Facebook för att kommentera, login-knapp finns längst upp till höger.

Följ oss på

Följ Ung & Dum på Twitter Följ Ung & Dum på YouTube Följ Ung & Dum på Facebook Maila oss
svea centrummotrasism rbuf