Vad är Planka.nu?

Postad av Gästbloggare > Planka.nu : 02 Mars 09:13

Den senaste tiden har Planka.nu återigen blivit i omskrivet i media, framför allt sedan deras kapning av SLs kampanj där privatpersoner fick chansen att designa nya access-kortet. Men vad gör egentligen Planka.nu och varför? Vi bad dem att skriva här på bloggen och berätta om sitt engagemang.

Planka.nu är ett nätverk av grupper på olika orter som arbetar för avgiftsfri kollektivtrafik. Vi är en platt organisation, vilket innebär att vi inte har några ledare utan att alla som är aktiva är med och bestämmer allting, och alla som är aktiva arbetar helt ideellt, ingen får något betalt. Idag finns vi i Stockholms län, Göteborgsområdet, Skåne, Östergötlands län samt i Oslo.

Planka.nu startades 2001 när politikerna i Stockholm bestämde sig för att höja priset på månadskortet till 500 kronor. Vi såg att det fanns många politiska partier som sa sig vara för en billig och bra kollektivtrafik, men när de fick makten så höjde de avgiftstrycket. Eftersom partierna och deras ungdomsförbund visat att de inte klarade av att göra kollektivtrafiken bättre och billigare så bestämde vi oss för att göra något själva. Vi började organisera plankare!

På jakt efter nya sätt att arbeta politiskt med kollektivtrafiken så fick vi höra om något som kallades för självreduktion och främst praktiserades i Italien på 70-talet. Självreduktion är ett sätt för konsumenter att sätta rimliga priser på nödvändigheter som exempelvis kollektivtrafik, hyra och el. Självreduktion kan användas i kampen för avgiftsfri kollektivtrafik, för att främja spridningen av information och kultur över nätet eller som protest mot höga matpriser.

När priserna på bussbiljetter i den italienska staden Turin höjdes på 70-talet så vägrade folket att betala de nya priserna, i stället gjorde de egna biljetter som de sålde till ett pris som var rättvist och rimligt. Historien om de italienska avgiftsstrejkarna inspirerade oss att starta p-kassan, en bötesfond där medlemmarna betalar varandras böter om de åker fast när de plankar i kollektivtrafiken. P-kassan är ett exempel på vad självreduktion kan vara för någonting. Vi går ihop gemensamt och sätter en nivå för hur mycket vi har råd att betala, exempelvis 100 kronor per månad. Pengarna går tillbaka till den som driver kollektivtrafiken i takt med att medlemmarna i kassan åker fast. Därmed har vi satt vårt eget värde på kollektivtrafikresan, med målet att finansieringen ska ske på ett rättvist sätt.

Men, invänder kanske någon, blir inte kollektivtrafiken sämre om färre betalar för den? Svaret är nej. Om tillräckligt många trafikanter säger nej till de ständiga prishöjningarna och vägrar betala, kommer myndigheterna helt enkelt att tvingas göra kollektivtrafiken avgiftsfri. Tunnelbanan eller bussarna kommer knappast att stanna, det skulle lamslå såväl stadens sociala liv som näringslivet. Den kommer att finansieras med skattepengar i stället, vilket majoriteten av befolkningen skulle tjäna på.

Kommentarer

Du måste vara inloggad via Facebook för att kommentera, login-knapp finns längst upp till höger.

Följ oss på

Följ Ung & Dum på Twitter Följ Ung & Dum på YouTube Följ Ung & Dum på Facebook Maila oss
svea centrummotrasism rbuf