Dataspel är engagemang!

Postad av Gästbloggare > Stefan Flod ordförande Ung Pirat : 01 Mars 09:46

Igår lyfte vi att ungas engagemang inte alltid ser ut som vuxenvärlden har tänkt sig och att det då är väldigt lätt för vuxna att säga att unga inte är engagerade. I höstas skrev Stefan Flod, ordförande för Ung Pirat, om just lata unga på SVTdebatt. Vi bad få publicera hans inlägg även hos oss.

Dagens ungdom spenderar allt större del av sin tid med att spela tv-spel, dataspel och chatta, de hittas oftast stillasittandes på en skrivbordsstol med näsan klistrad i en skärm dagarna i ända. Ett tydligt bevis på att ungdomen är latare än någonsin, eller?

Ung Pirat är en politisk organisation som består av ungdomar, många med ett starkt intresse för både spel och datorer, därför är det helt naturligt att våra medlemmar har sina rötter i internet. Det är där vi möts, kampanjar och engagerar oss i vardagen. Många tillbringar en stor del av sin tid vid skärmar av olika slag och är ständigt uppkopplade mot internet. Är detta verkligen något negativt? Kan man verkligen se alla timmar som ungdomar dagligen lägger ner vid sina datorer som som bortkastade?

Att se ungdomar som sitter vid datorer som ett tecken på lathet är ett tecken på bristande förståelse för dagens ungdom och datorer som ett verktyg för konstant arbete och engagemang. Många träffas i samband med sociala nätverk, Dreamhack – Sveriges största datorevent är ett tydligt tecken på att ungdomar vill leva ut sin passion för spelande och gärna åker längre sträckor för att träffa människor med ett liknande intresse.

Det är inte heller ovanligt att unga bygger upp stora personliga nätverk på internet. Genom flertalet sociala medier och nätgemenskaper, sociala spel som World of warcraft och genom chattar når man ut till fler människor än någonsin, och nås och berörs av fler än innan. Genom de stora nätverk som bildas på internet skapas också stora möjligheter. Man kan söka jobb, hitta bostad, få bidrag till projekt och engagera människor.

Nu i tider för val märks även det stora politiska engagemang många ungdomar har när fler än någonsin engagerar sig politiskt över nätet. Genom nätet såsom facebook och twitter så tar många ungdomar tillfället i akt att nå politiken närmare. Denna utveckling om något är väldigt demokratifrämjande och får som Ung Pirat faktiskt sett många fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.

Ändå ses tid vid internet ofta av bortslösad tid av vuxna, som vill se att deras barn lever på samma sätt som de själva gjorde det förra århundradet.

Istället för att se datorengagerade ungdomar som ett tecken på lathet så bör man sätta sig in i det som de varje dag gör och uppmuntra dem till större engagemang via nätet. Om man börjar se datorer som ett oändligt verktyg för alla sorters personligheter och en möjlighet för ungdomar att utvecklas och hitta likasinnade så skulle man inte se dem som lata, utan som konstant aktiva samhällsmedborgare med framtiden framför sina fötter.

Detta är en enormt positiv utveckling, dagens ungdom är engagerade, är ute och umgås med vänner, letar partners och arbetar – men detta sker numera även över internet. En utveckling som är helt avgörande för att Sverige ska kunna konkurrera i framtidens kunskapssamhälle.


Bild från Ung Pirat

Kommentarer

Olof Svensson

Olof Svensson
03 Mars 15:00

Ett exempel på engagemang som tydligt värderas ur ett vuxencentraliserat synsätt är Sveroks verksamhet. Sverok samlar den svenska spelhobbyn och är med 120 000 medlemmar i 950 anslutna föreningar ett av landets största ungdomsförbund. Med spelen som samlingspunkt engageras medlemmar över hela landet i huvudsakligen rollspel, brädspel, figurspel, levande rollspel, kortspel, datorspel, airsoft och paintball.

Sverok grundades just för att spelföreningar inte togs på allvar och deras engagemangsform nedvärderades. Så är det fortfarande, det ses inte som ett engagemang utan som en hobby, och nedvärderas i jämförelse med annat engagemang, exempelvis det inom idrottsrörelsen.
Idag går LAN-föreningar framåt, fler och fler utövare samtidigt som det är lättare och lättare att få tillgång till lokaler för verksamheten. Trots detta så formuleras än idag engagemang kopplat till LAN/datorspel som ett problem. Engagemanget målas ut som något negativt för individen i termer av att engagemanget, i sig, skulle vara skadligt och leda till ohälsa och våldsbenägenhet.

David Gustafsson, ordförande för Sverok, berättar att än idag, när media ska rapportera kring LAN, målas det ut som att det är galna kids som sitter uppe hela natten och dricker joltcoola.

Du måste vara inloggad via Facebook för att kommentera, login-knapp finns längst upp till höger.

Följ oss på

Följ Ung & Dum på Twitter Följ Ung & Dum på YouTube Följ Ung & Dum på Facebook Maila oss
svea centrummotrasism rbuf