Från cowboymakt till sheriffmakt

Postad av Gästbloggare > Frida Mörtlund, Vi Unga : 15 Februari 11:53

Frida Mörtlund är projektledare för Vi Ungas projekt Mod att Mäta. Här under skriver hon om Vi Ungas syn på makt.

Vi tänker oss en scen ur en cowboyfilm. Hästhovar klapprar, countrymusiken spelar och en cowboy skjuter vilt omkring sig. Cowboyen är den som syns, hörs och som skjuter snabbast. Genom sina vapen och sin häst får hen en maktposition.
Vi skulle kunna jämföra det med läraren som i snitt pratar två tredjedelar av tiden i ett klassrum. Eller när jag står i talarstolen på årsmötet och pratar högt och stolt om mitt förslag till ett nytt projekt för organisationen jag är aktiv i.

Men om vi tänker lite till, så kanske vi inser att cowboyen inte kan styra helt själv. Ranchägaren skapar cowboyens förutsättningar. Hen finns i bakgrunden och syns inte så mycket på ranchen, men ändå har hen makten att säga vad cowboyen ska lägga sin tid på.
Och på samma sätt så är läraren som pratar två tredjedelar av tiden i ett klassrum kanske styrd av en rektor eller en skollag. Och när jag pratar så mycket i talarstolen gör jag kanske det för att frågan jag driver fått så mycket på plats på mötets dagordning, eftersom styrelsen anser att "min fråga" är viktig.

Men det stannar inte där. Du vet sherifferna i cowboyfilmen? Polisen, de som säger vad som är rätt och vad som är fel. Sheriffmakten är den allra svåraste att se. Det handlar om normer, sånt vi ofta inte alls tänker på eftersom att vi ser det som det "normala". Men allt det där som ses som normalt är sånt som du och jag förhåller oss till varenda sekund. Ibland bryter vi mot det som ses som normalt och då reagerar ofta folk på det, till exempel genom att ställa nyfikna frågor eller att bli arga och upprörda.
Det är svårt att säga vilken person som har sheriffmakten. Istället handlar sheriffmakten om sätt att vara som återupprepas utan att vi tänker på det, och om att det ofta finns någon som tjänar på dessa beteendemönster. Exempelvis tjänar klädindustrin på att det finns normer om hur vi ska klä oss, som förändras från säsong till säsong, vilket gör att de kan sälja in sina nya klädkollektioner hela tiden.

Ibland är inte saker det de verkar vara. Om vi ska kunna förändra makt och arbeta för en mer rättvis maktfördelning i våra relationer, i skolan eller i organisationen vi är med i, så måste vi se på makt ur flera olika perspektiv.

Kommentarer

Du måste vara inloggad via Facebook för att kommentera, login-knapp finns längst upp till höger.

Följ oss på

Följ Ung & Dum på Twitter Följ Ung & Dum på YouTube Följ Ung & Dum på Facebook Maila oss
svea centrummotrasism rbuf